نشست مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس با مسئول و شورای معاونین اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان فارس

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان فارس، نشست فرهاد اسماعیلی، مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس با روح الله ذاکرین، مسئول استان و شورای معاونین اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان فارس با موضوع “واکاوی اسناد بالا دستی نظام تعلیم و تربیت و نقش تشکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان”  در محل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان برگزار شد.

ذاکرین: در کنار مسائل علمی و درسی باید به پنج ساحت دیگر تربیتی هم پرداخته بشود تا در نهایت یک رشد متوازن برای دانش آموزان محقق گردد/ اسماعیلی: عِرق ملی و دینی، همه مارامکلف میکند که سند تحول را را دنبال کنیم

روح الله ذاکرین، مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان فارس در این نشست با تاکید بر رخ دادن اقدامات جدیتردر حوزه مسائل تربیتی بیان داشت:  همان طور که مستحضر هستیدیکی از رسالت های تشکل های دانش آموزی از جمله اتحادیه این است که در کنار سیستم رسمی کشور بتواند کمک کند و نقش مکمل داشته باشد.

وی افزود: در این مدت در همین مسیر اقدامات خوبی انجام دادیم و توانستیم بر اساس آن رسالت، ماموریت های خودمان و اهداف تشکیلاتی خودمان کارهایی برای دانش آموزانی که در مدارس مشغول به فعالیت هستند را به سرانجام برسانیم.

ذاکرین ادامه داد: برخی از مجموعه فعالیت هایی که انجام می شود تمرکز پیدا کرده در خود مدرسه و کف مدرسه و برخی از آن فعالیت ها هم هویتی به دانش آموز داده تا بتواند در عرصه شهری، استانی و ملی در سطوح مختلف  فعالیت هایی را انجام بدهد.

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان فارس گفت: قرارگاه های دانش آموزی که ما در اختیار داریم،دانشآموزان بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته در قرارگاه های مختلف مدرسه ای، شهری، استانی و ملی تقسیم بندی میشوند و با آن نگاهی که به انها محول میشود، برنامه ریزی و جریان سازیصورت میگیرد و کارها را دنبال میکنند.

وی افزود: ما در کنار آن فعالیت هایی که برای دانش آموزان مد نظر گرفته ایم، از فضای خانواده دانش آموزان غافل نشده ایم. همان طور که متسحضر هستید بالاخره یکی از نکاتی که در سند تحول به آن اشاره شده توجه به این نکته استو برای خانواده دانش آموز هم چون به این نکته اعتقاد داریم که بخش عظیمی از فضای تعلیم و تربیت توسط پدر و مادر صورت میگیرد نسبت به این قضیه هم برنامه داشته ایم و داریم. خانواده ها رابا مسائلی که بتواند به رشد و هدایت فرزندشان کمک کند، توانمند و آشنا می سازیم.

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان فارس با اشاره به تعاملات صورت گرفته توسط اتحادیه فارس در سطح استان گفت: در کنار همه این مسائل تعاملات و هم افزایی های خوب بین دستگاهی با ارگان ها و نهادهای فرهنگی ایجاد شده تا بتوانیم از ظرفیتآن ها به نفع دانش آموزان استفاده کنیم. برخی موارد ممکن است همراه با کمبودهای سخت افزاری و نرم افزاری باشد که توانستیم بر اساس همین تعاملات کارها را دنبال کنیم.

ذاکرین بیان داشت: نکته قابل توجه دیگر این است که دغدغه های ما در تمام فعالیت ها و برنامه ها مبتنی بر اسناد بالا دستی است. از جمله سند تحول آموزش و پرورش ساحت های شش گانه که کنار این مورد خود اتحادیه هم برای جاری سازی و عملیات سازی سند تحول یک منظومه فکری تربیتی زیر نظر نمایندهمقام معظم رهبری(مدظله) حجت الاسلام والمسلمین حاج اقا حاج علی اکبری، ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، در موسسه فرهنگی اینده سازان تدوین کرد.

وی در پایان با اشاره به کتاب منظومه فکری – تربیتی جوان و نوجوان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان  گفت: این کتاب دقیقا براساس پایه تحصیلیو جنسیت دانش آموز مشخص شده که باید چه اتفاقی برایش بیفتد تا آن سند عملیاتی تر شود. سند تحول به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری(مدظله) باید در فضای اموزش و پرورش در فضای تعلیم و تربیت رسمی کشور محقق شود. ما نیز اعتقاد داریم در کنار مسائل علمی و درسی که اولویت میتواند باشد برای دانش آموزان باید به پنج ساحت دیگر تربیتی هم پرداخته بشود تا در نهایتیک رشد متوازن برای دانش آموزان محقق گردد.

فرهاد اسماعیلی، مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس در این نشست بیان داشت: در جریان بیماری کرونا،  حرکتی جهادی رخ داد و همه مردم وارد میدان شدند، همانطور که به یاد داریم اوایل حتی ماسک هم موجود نبود  که هنرستان های ما در استان فارس در کنار دیگر جهادگران وارد میدان تولید ماسک شدند هم اکنون و رسیدیم به جایی که کشور ادعای صادرات ماسک را داراست.

وی گفت: چند سال گذشته، بازخوانی سند تحول را با جناب آقای ذاکرین و برخی از دوستان به صورت خود جوش به فرماندهی آیت الله اعرافی انجام داده بودیم.

اسماعیلی با اشاره به محدودیت های سیستم آموزشی ادامه داد: سیستمآموزش ما به دلایلی محدودیت هاییرا داراست. این محدودیت ها را ما اول انکار میکنیم، بعد که بچه هایمان به دبیرستان رفتند میفهمیم واقعیت دارند که واقعیت های تلخینیز هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس تاکید کرد: بچه ای که هویتش را نشناسد، نداند کی و چی است و تقویت بنیه دینی نشده باشد، خیلی خطرناک است و به هر مقطع تحصیلی هم برسد خطرش بیشتر میشود، این ها نگران کننده بود تا اینکه در ابتدایی کنکور کنار رفت هرچند هنوز اثارش است.

وی ادامه داد: در متوسطه  که می آییم که ماموریت شما هم آنجا می باشد، کار شما گیر می افتد مخصوصا متوسطه دوم کمتر فعالیت های جنبی صورت میگیرد هرچند این کارها نتنها جنبی نیستندبلکه اصل فعالیت های فرهنگیمی باشند.

ایشان افزودند: در متوسطه دوم مدارس تقریبا اسیر کنکور شده اند. تشکل های دانش آموزی از جمله اتحادیهانجمن های اسلامی دانش آموزان،بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی میتوانند حلقه مفقوده ماراتکمیل کنند ودر نظام آموزشی چون یک نظام رسمیآموزشی نیستند، میتوانند این فعالیت را انجام دهند.

اسماعیلی گفت: کارهای خیلی خوبی انجام شده، منتهی مساله ای که باید مورد توجه باشد این است که اگر آموزش و پرورش خود و تشکل ها را از هم جدا ببیند نمیتواند کاری را رقم بزند و اگر تشکل ها خود را جدا از آموزش و پرورش ببینند نیز نمیتوانند اتفاقی را رقم بزنند، پس باید همه با هم افزایی در راستای اجرای سند تحول قدم برداریم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: ما به هم نیاز داریم، در نظام آموزشی رسمی خیلی کارها را نمیتوانیمانجام بدهیم، در سند تحول نمیگوید تعلیم و تربیت، میگوید تربیت، میگویدآموزش ذیل تربیت دیده میشودپس اصل قضیه تربیت است.

وی با بیان این که با این نگاه ما امیدواریم که بتوانیم تعاملات بیشتری داشته باشیم افزود: خب البته زمانی میشود تعامل کرد که برنامه وسط باشدو اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در استان فارس برنامه های مدون و قابل توجهی دارد که خوب و قابل توسعه و اجرا است.

ایشان افزودند: الانشما در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کتابی به نام منظومه فکری تربیتی را دارید که میتوانم بگویم یک گام از بقیه فراتر هستید.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارسگفت: ما الان کتاب سند تحول که یک منظومه فکری کهمیثاق نامه مشترک بین ماست را در اختیار داریم، راهکار های سند، ۱۳۱راهکار که بنده به شدت به دنبال اجرای آن در استان فارس هستم.

اسماعیلی افزود: بنده در جمع نمایندگانمنتخب مجلس شورای اسلامی در استان فارس گفته ام که نقطه اشتراک من به عنوان متولی دستگاه تعلیم و تربیت در استان با شما عزیزان، نظام آموزش و پرورش و  نظام تعلیم و تربیت می باشد و میثاق نامه ما همان سند تحول است که باید بصورت ویژه مورد توجه قرارگیرد.

وی با تاکید بر اجرای محکم سند تحول بیان داشت:آقای قرائتی در برابر فردی که ابراز ناراحتی از وضعیت جامعه و اخلاق جامعه می کرد و گله مندی داشت گفتند درست است آرمان داریم و اهداف بلند داریم اما زیاد خودمان را تحقیر نکنیم نگوییم همه چیز بد است ما هیچ کاری نکردیم. دشمن فرهنگی ما فکر خیلی حرفه ای دارد یکی از کارهاشان این است که ما نا امید شویم، بخش مهم پازل که میتواند بقیه پازل را جور کند نا امیدی است.

اسماعیلی با اشاره به هویت فردی در دانش آموزان گفت: بحث مهم بعد، بحث هویت است. موردی که بایدبدنبال آن باشیم، دوره تحصیلیمتوسطه اول است که دوره هویتمی باشدو به نظر بنده کار خاصی برایش انجام نشده است. فوق العاده مهم است که دانش آموزانی که هویت ندارند راحت میشود به هر طرف کشاند به هر شکل بخواهند در بیاوردند.

وی افزود: شما (اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان) به عنوان بازوی قوی ما دردورهمتوسطه اول کهتجربه فعالیت های تربیتی و فرهنگی را در این مقطع دارید، بصورت ویژه تری در این حوزه در کنار ما کار کنید تا بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

ایشان اضافه کردند: بحثی که رویآن خیلی تاکید شده است، بحث هویت است. هویت ملی دینی فرهنگی سیاسی که باید در دانش آموز در دوره متوسطه اول شکل بگیردکه اگر نگیرد به مسیری خواهد رفت که خودش هم نمیفهمد به کجا رفته است.

اسماعیلی با اشاره نقش دنیای رسانه در شکل دهی هویت بیان داشت: با توجه به دنیای رسانه که بسیار قوی عمل میکند، شبکه های ماهواره بسیار هزینه میکنند و همه یک هدف و‌یک شکل هستند با رنگ و روی متفاوت و بچه های مااگر با هویت صحیح شکل نگرفته باشند، در این جریان با اطلاعاتی که از شبکه ها میگیرندقطعا دچار تناقض میشوند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: اگر ما به دنبال سند تحول نبودیم که همه آن را قبول دارند، به ما سند تحمیل میشد(مانند سند۲۰۳۰)آن هم سندی که خدا میداند با هنجار های ما و فرهنگ ما همخوانی دارد یا نه!

اسماعیلی در پایان افزود: وقتی سند و نقشه راه نباشد، سند تحمیل میکنند، پس ارق ملی و دینی، همه مارامکلف میکند که سند تحول را را دنبال کنیم، در همین راستا، ما نیز در اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، طرح استانی به نام همه به سوی مدرسه صالح با هفت ویژگی در سند تعریف دارد را دنبال میکنیم تا انشاالله بتوانیم

اندازه مسولیت، اختیار و تکلیفمان خدمت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این معادله را حل کنید ;) *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن